Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

De wereld is online, maar het mkb ziet dat anders

We boeken vakanties online. Doen onze bankzaken digitaal. Bestellen computers, kleding en telefoons via het internet. Kortom, we kunnen niet zonder het wereldwijde web. Maar wat denkt het Nederlandse midden- en kleinbedrijf? Dat ziet minder het nut in van digitalisering en online marketing.

In de vorige nieuwsbrief hadden we het over Nederland als Silicon Valley. Amsterdam speelt hier een grote rol in. Zeker nu het grootste datacenter van Nederland deze maand werd geopend op het Amsterdamse Science Park. Het traditionele bankwezen-bastion vertoont scheuren. Fintechs, met dit keer Brand New Day, bonzen loeihard op de deuren.

Mkb lang niet overtuigd van online marketing

Heeft internet de toekomst? Ja, zou je zeggen. Maar lang niet iedereen binnen het mkb denkt daar zo over. Uit een enquête van de MKB Online Monitor 2017 komt naar voren dat 45 procent van het midden- en kleinbedrijf weinig tot geen winst verwacht te behalen met extra investeringen in digitalisering en online marketing.

Nog wat cijfers over het niet volledige vertrouwen in internet. De hoeveelheid mkb’ers met online marketingactiviteiten is in 2016 met 49 procent iets afgenomen in vergelijking met het jaar daarvoor. Bijna zestig procent zet online marketingactiviteiten tijdelijk in. Amper zes procent ruimt hiervoor een plek in binnen het budget. Er valt een wereld te winnen voor online marketingbureaus.

Amsterdam telt mee in de wereld van datacenters

Zo groot als de datacenters van Google en Microsoft, die in Nederland staan, is die niet. Maar die zijn dan ook exclusief in handen van de eigenaren. Met de opening in het Amsterdamse Science Park een paar weken geleden heeft de hoofdstad het grootste datacentrum van het land binnen de stadsgrenzen. Het raamloze gebouw biedt plaats aan 120.000 turboservers.

Daarmee timmert Amsterdam behoorlijk aan de weg als het gaat om de capaciteit van datacenters. Het heeft inmiddels Parijs en Frankfurt achter zich gelaten en moet alleen nog Londen voor zich dulden. De groei van de datacenterindustrie is nog lang niet ten einde nu naar verwachting de vraag naar streamingdiensten, Internet of Things-toepassingen en cloudopslag toeneemt.

Traditionele banken opgeschud door fintechs

Paniek in de tent bij de traditionele banken. Fintechs schudden aan de boom. Een daarvan is Brand New Day. DNB verleende een banklicentie en dus gaat Brand New Day als pensioenaanbieder door het leven. Een huzarenstukje, waarbij Brand New Day het niet wil laten.

En de traditionele banken? Die staan niet stil. Ze nemen kleinere fintech-startups over uit vrees de boot te missen of komen met ingenieuze oplossingen voor de klant om hun bankzaken te regelen. ABN AMRO test een betaalring die de pinpas als contactloos betaalmiddel kan doen vergeten. Opdat de consument de uiteindelijke winnaar mag worden van deze strijd tussen oud en nieuw.

Send this to a friend