EU-landen blijven wedijveren om beste belastingklimaat
Het blijkt altijd maar moeilijk om de 28 landen van de Europese Unie, ja de Britten nog meegeteld, op één lijn te krijgen. Na de publicatie van de Panama Papers, die de belastingtrucs van de elite en bedrijven onthulde, klonk het gezamenlijk uit 28 EU-kelen dat het afgelopen moest zijn met de belastingontwijking en -ontduiking.
Net nu de EU-lidstaten besloten tot gezamenlijke maatregelen tegen belastingontwijking trekt Nederland zijn eigen plan. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën kwam met het idee om het vennootschapsbelastingtarief te verlagen naar 18 procent. Daardoor wordt het Nederlandse belastingklimaat aantrekkelijker voor multinationals en kan ons land beter concurreren met andere.
Brexit: Britten kunnen zelf hun belastingtarieven bepalen
Staatsecretaris Eric Wiebes (VVD) ziet ook brood in de verlaging van het vennootschapsbelastingtarief ter begunstiging van Nederland als vestigingsland. Hij voegde eraan toe dat steeds meer belastingen binnen de Europese Unie worden gelijkgesteld om belastingontwijking door grote bedrijven wereldwijd te kunnen aanpakken.
Maar dat was nog in de tijd van voor de Brexit. Eenmaal verlost van de Europese Unie kan Groot-Brittannië zijn eigen belastingplan trekken en een gunstig klimaat creëren voor multinationals. Dan hebben andere landen het nakijken en moeten zij een antwoord zien te vinden. Nog lagere belastingen?
Panama Papers: nog weinig geld voor de Nederlandse schatkist
De Brexit en de Panama Papers behoren tot de grote nieuwsitems van dit jaar. Na de onthulling van de Panama Papers rekende de Belastingdienst zich rijk: nu kon er onderzoek worden gedaan naar de bedrijven die het met de belastingregels niet zo nauw nemen. Die ondernemingen werden immers met naam genoemd in de Panama Papers. Kassa voor de fiscus, zou je zeggen.
Nou mooi niet. Het eerste onderzoek heeft de Nederlandse schatkist weinig opgeleverd. Daarin zijn de eerste driehonderd Nederlandse namen uit de Panama Papers doorgelicht. Het gebrekkige resultaat kan te maken hebben omdat het gaat om belastingontwijking (legaal) of omdat het te veel tijd kost om alles goed uitgezocht te hebben. Dat betekent niet dat de fiscus kan fluiten naar de buit. Door de verlengde navorderingstermijnen kan de overheid op een later tijdstip alsnog cashen. Daar komt bij dat de boetes op verzwegen inkomsten zijn verhoogd. Aan de ambtenaren ligt het niet, schreef Wiebes aan de Tweede Kamer. ‘Het fanatisme van de medewerkers is soms groter dan je kwijt kunt.’