Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Zelfs wandelen is financieel aantrekkelijk

Ze hebben klinkende namen: Dodge RAM 1500, Toyota Hi-Lux, Nissan Titan. Met hun laadbak, vermogen en ruime aantal zitplaatsen hebben ze meer te bieden dan menig bestelbusje. Tegelijkertijd profiteert u met een pick-up van belastingvoordelen waar geen bestelbus tegenop kan. Dus een beetje ondernemer, in bijvoorbeeld de bouwsector, kiest voor een pick-up.

Niet alleen de ‘PC Hooft-tractor’ biedt financiële voordelen. Ook de motor geniet ervan. Net als diens kleinere broertje de scooter. Zelfs wandelen is financieel aantrekkelijk. Tot zover de traditionele voertuigen. Kijken we in de toekomst, hoe zit het dan eigenlijk met de vliegende auto? Valt daar nog een fiscaal slaatje uit te slaan?

De pick-up: vijf tientjes aan wegenbelasting

Juist vanwege hun fiscale voordelen zijn pick-ups aantrekkelijk voor ondernemers. Want een zakelijke rijder betaalt slechts vijftig euro aan wegenbelasting voor zo’n reus van 2.500 kilo. Om zo’n bedrag kunt u niet heen. Nog een verrassing: ondanks een grijs kenteken beschikt u met een pick-up over vijf ruime zitplaatsen, zonder BPM te betalen.

De Belastingdienst helpt nog eens een extra handje. Die ziet de pick-up als een bestelbus, met dank aan die enorme laadbak. Voor zo’n bakbeest betaalt u ruim 40.000 euro, exclusief btw. Dezelfde prijs als die van een moderne bestelbus. Dit zijn de voordelen voor nu. Dat kan veranderen. Zeker als de pick-up zijn opmars voortzet. Dan wordt het een interessante melkkoe voor de fiscus.

Kies eens voor een motor van de zaak

Een motor van de zaak, dat klinkt eens wat anders dan die eeuwige auto van de zaak. En waarom niet? Zeker als u motorliefhebber bent. Want de bijtelling blijft bij een motor vaak beperkt tot hooguit enkele honderden euro’s. Bij een auto bedraagt dit vaak meerdere duizenden euro’s. Door te kiezen voor een motor van de zaak bespaart u duizenden euro’s.

Het moet niet moeilijk zijn om de werkgever te winnen voor het idee van een motor van de zaak. Want door de lagere aanschafprijs, de lagere afschrijving en het lage brandstofgebruik van een motor bespaart uw baas honderden euro’s per maand. An offer he/she can’t refuse.

Tip: nog voordeliger wordt het met de elektrische motorfiets. Daar zitten allerlei subsidies aan verbonden.

De scooter, bol van fiscale voordelen

Er valt geen ontkomen aan. Zeker niet in de steden. De scooter valt niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Diezelfde scooter is ook fiscaal aantrekkelijk. Want het woonwerk-verkeer en de zakelijke ritten vallen buiten de bijtelling. U dient alleen de privékilometers op te geven voor de inkomstenbelasting.

Scooterkleding, zoals een pak, helm of laarzen, nodig? De aanschaf hiervan is binnen bepaalde grenzen aftrekbaar. Ook interessant: bij de aanschaf van een scooter, of motor, kunt u ook profiteren van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dus neem naast die auto of fiets gerust een scooter.

Gammele fiets? Omafiets? Racefiets? Bespaar ook hiermee geld

Racefietsen, omafietsen, bakfietsen, vouwfietsen, mountainbikes, moederfietsen, ligfietsen – ook met deze vervoersmiddelen valt geld te besparen. Gebruikt u uw fiets namelijk voor woon-werkverkeer? Beschouw uw stalen ros dan als privévermogen in plaats van beroepsvermogen. Voor het gebruik van een privéfiets kunt u 0,19 eurocent per kilometer terugvragen van de belasting. Ook al is de fiets nog zo gammel.

Geen behoefte aan een pick-up, motor, scooter of fiets? U kunt ook lopen naar uw werk. U profiteert dan van een vergoeding van 0,19 eurocent per kilometer. En het is nog milieuvriendelijk ook.

Doe als Michael J. Fox en David Hasselhoff

Michael J. Fox en David Hasselhoff gingen u voor. Met hun bolides vlogen ze in respectievelijk Back to the Future en Knight Rider over de wegen. Dat was op het witte doek. Binnenkort treedt u misschien wel in het echt in hun voetsporen. Want de vliegende auto komt eraan. De eerste definitieve versie werd deze winter gepresenteerd. Het is dé oplossing voor het fileprobleem, zeggen experts.

Maar de fiscus zou de fiscus niet zijn als de vliegende auto het lijdend voorwerp wordt van de befaamde bijtelling.

Send this to a friend