Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Max Verstappen en bijtelling: Nederland is gek op auto’s

Max-mania, Nederland is in de ban van racemonster Max Verstappen. De kranten staan er vol van, de merchandising loopt op volle toeren en het circuit van Zandvoort mag zich verheugen in een grotere belangstelling. Kortom, Nederland toont zijn liefde voor de auto. Van Verstappen is het daarom een kleine stap naar de Autobrief II: de bijtelling gaat op de schop.

Van Verstappen naar Eric Wiebes. De staatssecretaris van Financiën heeft het pakket Belastingplan in een sneltreinvaart door de Eerste en Tweede Kamer gejaagd. Daar heeft hij van geleerd, want het zorgde voor verwarring onder de burgers. Wiebes concludeert dat het beter is om een meerderheid in beide Kamers te verkrijgen en gaat daarom de indiening van fiscale wetsvoorstellen beter spreiden.

Wees slim, koop een volledig elektrische auto

Wie van plan is om een hybride auto (een verbrandings- en elektromotor) te kopen kan daar maar beter van afzien. Verstandiger is om een volledig elektrische auto aan te schaffen, want alleen dan profiteert u van een bijtelling van 4 procent. Voor alle andere auto’s geldt vanaf 2019 een algemene bijtellingspercentage van 22 procent.

Deze wijziging volgt uit de Autobrief II en heeft te maken met het streven van het kabinet dat er vanaf 2035 alleen emissievrije auto’s worden verkocht én met een vereenvoudiging van het stelsel van autobelastingen. Die gaat dus bestaan uit twee tarieven. Verstappen zal er zijn schouders over ophalen. Heeft hij zijn centen niet geparkeerd in het belastinggunstige Monaco?

Wiebes: Betere spreiding fiscale wetsvoorstellen

In een brief aan de Tweede Kamer geeft Wiebes toe dat er te veel druk zat op de parlementaire behandeling van het pakket Belastingplan door de Eerste en Tweede Kamer en dat hij heel wat heeft gevraagd van de parlementariërs. Dat kon niet anders gezien de noodzakelijke snelle afhandeling. Maar eens maar nooit meer, heef hij bedacht. Wiebes wil nu een betere spreiding van indiening en behandeling van fiscale wetgeving.

Dat kan in zijn ogen op twee manieren. Hij gaat wetsvoorstellen die niet met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar in werking treden en dus losstaan van het Belastingplan separaat indienen. Als voorbeeld neemt hij de Autobrief II: het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II ging vooraf aan de Autobrief II.

Ten tweede, voor het komende jaar streeft de staatsecretaris ernaar het pakket Belastingplan te minimaliseren tot maatregelen die te maken hebben met de koopkrachtbesluitvorming. Dat geldt ook voor maatregelen die vanaf 2017 in werking moeten treden of bekend moeten zijn en voor maatregelen die zorgen voor een versimpeling van het belastingstelsel. Dat heeft als voordeel voor de ondernemer dat er geen pakketten met wijzigingen komen in het laatste kwartaal, maar dosering. Zo heeft iedereen de tijd om zijn maatregelen te treffen in plaats van gestrest beslissingen te forceren.

Ook een staatssecretaris is nooit te oud om te leren.

Send this to a friend