BOVAG: Ruim baan voor de fiets, afschaffen die bijtelling
Politici komen en gaan, maar ambtenaren blijven bestaan. Ook zonder nieuw kabinet draait het land door en voeren de ambtenaren het huidige regeringsbeleid uit. Dat betekent dat de voor volgend jaar aangekondigde fiscale wetswijzigingen over de vennootschapsbelasting en de btw-aftrek er gewoon komen. Rutte III (als dat er komt) kan deze veranderingen nog omgooien.
De tijd van formeren is ook de tijd van lobbyen voor organisaties en bedrijven om het toekomstige kabinetsbeleid te veranderen. BOVAG verstaat deze kunst als geen ander. Dus kwam de brancheorganisatie vorige week met een pleidooi om de bijtelling op de fiets van de zaak af te schaffen. Nu is het afwachten of deze boodschap aan de formatietafel wordt besproken.
Verlaging tarief vpb en herziening btw-aftrek
Welke fiscale wetswijzingen staan ons mogelijk te wachten? We schrijven mogelijk, want een nieuw kabinet kan besluiten om het over een andere boeg te gooien. Ten eerste, het tarief van de vennootschapsbelasting wordt vanaf 1 januari 2018 verlaagd door de eerste schijf per 2018, 2020 en 2021 te verhogen met 50.000 euro. Dat stond al in het Belastingplan 2017.
Bij de tweede verandering wordt de btw-aftrek op kosten van zogeheten kostbare diensten herzien. Onder kostbare diensten worden de (investerings)diensten verstaan die aan een onderneming worden verricht en door de ondernemer voor een langere periode binnen zijn bedrijf worden gebruikt. Vanaf 1 januari volgend jaar worden de kostbare diensten voor de aftrek van btw op dezelfde manier behandeld als de (vaste) investeringskosten.
Het fietsenplan van lobbyist BOVAG
Dan lobbyist BOVAG. De brancheorganisatie vindt de bijtelling voor de fiets van de zaak onlogisch en onwenselijk en wil deze afschaffen. BOVAG stelt dat fietslease steeds vaker voorkomt en dat werkgevers en werknemers zich willen inzetten voor de bestrijding van file- en parkeerproblemen. Maar fiscale onduidelijkheid voorkomt dit. Want hoe valt het stalen ros fiscaal te waarderen?
Beter is om die fiscale bijtelling in de prullenbak te gooien. Want de fiets, vindt BOVAG, biedt tal van voordelen voor mens en de samenleving. Voor de gezondheid, het milieu en bereikbaarheid. Daarom moeten fiscale drempels voor het gebruik van de fiets voor zowel privé als in het woon-werkverkeer worden weggenomen. Kortom, ruim baan voor de fiets.