Aanpassingen Autoplan 2016
Weerstand
Het kabinet draait regelmatig succesvolle fiscale maatregelen de nek om. De aankondiging van Eric Wiebes’ autoplan vormt geen uitzondering en kon dan ook rekenen op flinke weerstand. Zijn voorstel om per 2016 de fiscale voordelen voor milieuvriendelijke leaseauto’s aan banden te leggen dan wel af te schaffen, werd door de VVD en PvdA direct beantwoord met een tegenbod. Ook belangengroeperingen uit de autobranche en de milieubeweging sloegen de handen ineen om een gezamenlijk tegenvoorstel te formuleren.
Stand van zaken
Het tegengas van de diverse partijen was niet aan dovemansoren gericht. Wiebes’ meest recente versie van zijn autoplan 2016 komt grotendeels overeen met het tegenvoorstel van de belangengroeperingen uit de autobranche en de milieubeweging. Wat houdt dit precies in? Wij zetten het voor u op een rijtje:
Motorrijtuigenbelasting
Elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van 0% worden geheel vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Semi-elektrische auto’s (hybride) met een CO2 uitstoot tussen de 1 en 50 gram per kilometer worden voor 50% vrijgesteld.
Fiscale bijtelling
Ook in de fiscale bijtelling worden elektrische rijders ontzien en de meest vervuilende rijders het zwaarst belast. Vanaf 2016 gelden er vier tarieven voor auto’s die per 1 januari 2016 worden gekocht of geleased:
- CO2 uitstoot van 0% (elektrische auto’s) 4% bijtelling
- CO2 uitstoot tussen 1-50 gr. p/km (semi-elektrische auto’s zoals hybride) 15% bijtelling
- CO2 uitstoot tussen 51-106 gr. p/km (meeste standaard auto’s) 21% bijtelling
- CO2 uitstoot boven 106 gr. p/km (zwaarst vervuilende auto’s) 25% bijtelling
Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen
De drie hoogste schijven van de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) worden verhoogd.
Heeft het nieuwe autoplan 2016 gevolgen voor u? Neem voor vragen gerust contact op met Koppel Belastingadviseurs, via info@koppeladvies.nl