Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Geschreven door:
Nico Koppel

16-02-2015

Elektrische auto

Elektrische auto

Hoewel elektrische auto’s steeds populairder worden, kan de onduidelijkheid over de fiscale behandeling van stroomvoorziening voor deze auto’s de overgang naar elektrisch rijden ontmoedigen. De staatssecretaris van Financiën heeft daarom een aantal goedkeuringen voor deze auto’s opgenomen in het besluit van 21 januari 2015. Hiermee heeft de staatssecretaris duidelijk gemaakt dat het plaatsen (of laten plaatsten) van een laadpaal voor een (semi-) elektrische auto, bij de woning van de werknemer, geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto van de zaak. De werkgever hoeft de kosten van de laadpaal en eventuele aanpassingen, aan bijvoorbeeld de meterkast, niet tot het loon van de werknemer te rekenen. Deze goedkeurging geldt ook voor gevallen waarbij de werknemer op verzoek van de werkgever een laadpaal op eigenkosten plaatst.

Elektriciteit

Bovengenoemde goedkeuring geldt niet voor de elektriciteit om de auto op te laden. De werkgever en werknemer mogen wel een overeenkomst sluiten dat de werknemer de feitelijk gebruikte elektriciteit voor de auto kan declareren. In dat geval mag de werknemer ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik vast te stellen declareren. Zo’n overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en ook niet voor de loonheffingen.

Bijtelling

Indien een werkgever een bijtelling voor het privégebruik van de auto bij een werknemer moet toepassen, wordt het plaatsten van de laadpaal geacht deel uit te maken van de gebruikskosten van de auto. De kosten worden dan door middel van de bijtelling in de loonkosten betrokken. In dat geval hoeft de werkgever geen rekening te houden met een additioneel bedrag aan loon, ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs. Als het aantoonbaar is dat de auto voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, en er dus geen spraken is van een bijtelling, wordt het plaatsten van de laadpaal geacht voor zakelijke doeleinden te zijn gebruikt.

Winst uit onderneming

Tot slot bevat het besluit een goedkeuring voor de IB-ondernemer, die in zijn onderneming een (semi-) elektrische auto gebruikt die tot het ondernemersvermogen hoort. De ondernemer mag de kosten die samenhangen met de (semi-)elektrische auto en de oplaadvoorziening  voor de winstbepaling in aanmerking nemen. In verband met de onttrekking wegens privégebruik van de auto wordt de laadpaal geacht deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Een verhoging van de in aanmerking te nemen catalogusprijs is niet nodig.

Privé auto

Deze nieuwe goedkeuringen gelden alleen voor terbeschikkinggestelde (semi-)elektrische auto’s en niet voor de privé auto  van de werknemer. De werkgever mag uiteraard ook een laadpaal verstrekken of vergoeden voor een eigen auto van de werknemer maar mag in dat geval niet meer onbelast vergoeden dan € 0,19 per zakelijke kilometer (inclusief woon-werkverkeer).

Send this to a friend