Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Geschreven door:
Nico Koppel

24-05-2012

Minister opschieten svp

Minister opschieten svp

Minister opschieten svp.

Beroering
In tegenstelling tot veel andere wetsvoorstellen leeft dit wetsontwerp zeer onder werkgevers en werknemers. De afgelopen dagen is ons belastingadvieskantoor in Amsterdam door veel partijen benadert om te worden bijgepraat over de ontwikkelingen, maar meer nog over de verdere verwachtingen en het mogelijk inschakelen van arbeidsrechtadvocaten en HR. Deze wet heeft dus duidelijk impact op de samenleving.

Ondanks dat de Tweede Kamer al om de nadere invulling van het Kunduz akkoord heeft, heeft de minister nog steeds geen stukken verstrekt. Met name over het wegvallen van de onbelaste reiskostenvergoeding komen tegenstrijdige berichten van niet-officiële bronnen.

Wat verdwijnt er nog meer?
Uit de strekking van het voorstel en het doel van de reisaftrek zou je kunnen afleiden dat de belastingvrije vergoeding voor openbaar vervoer niet vanaf 2013 zal verdwijnen. Het lot van de OV-vergoeding blijft echter nog steeds onduidelijk en het ministerie van Financiën komt met geen enkele informatie op dit punt.

Uit een persbericht op Antwoord voor bedrijven volgt dat alleen de belastingvrije reiskostenvergoeding voor zakelijke ritten blijft bestaan, maar dit blijkt niet expliciet uit hetgeen is vrijgegeven over het Lente-akkoord. Volgens Autoweek kunnen zakelijke kilometers vergoed blijven worden maar dit is eigenlijk ook 'van horen zeggen' en is ook in tegenspraak met eerder gelanceerde plannen om files te verminderen. Daarbij komt dat er door het (opnieuw) uitzonderen van woon-werkverkeer van zakelijke kilometers weer allerlei discussies gaan ontstaan over de zakelijkheid van gemaakte kilometers. Tot het onderbrengen van woon-werkverkeer bij zakelijke kilometers was juist in 2004 besloten om administratieve kosten en procedures terug te dringen.

Nog meer onduidelijkheid
De onduidelijkheid over het mogelijk verdwijnen van de onbelaste OV-vergoeding, wat nu al wordt omschreven als de invoering van een treinforensentaks, leidt tot grote onrust bij werknemers én de NS die al ziet aankomen dat gebruik van het (dure) openbaar vervoer wordt ingewisseld voor de auto. De permanente verlaging van de overdrachtsbelasting zou opwegen tegen afschaffing van de reiskostenvergoeding lijkt dan ook redelijk onzinnig. De tijdelijke verlaging heeft ook weinig invloed gehad en het is niet zo dat (met het OV reizende) werknemers door deze verlaging gelijk dichter bij hun werk (kunnen) gaan wonen.

Oftewel; laat onze minister snel duidelijkheid geven over de onbelaste reiskostenvergoeding!

Bronverwijzing: Elsevier

Send this to a friend