Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Geschreven door:
Marijn Bitter

05-05-2011

Consumenten willen inzage in schuldenstatus

Consumenten willen inzage in schuldenstatus

Steeds meer consumenten vragen hun gegevens op bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Vorig jaar steeg het aantal inzagen voor het tweede jaar op rij en voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht. Dat blijkt uit het woensdag gepubliceerde jaarverslag van BKR.

Proef inzagen
Het aantal inzagen was vorig jaar 119.200. Dat is 1,2 procent meer dan in 2009 en bijna 6 procent meer dan in 2008. "Consumenten hebben een groeiende behoefte aan inzicht," zegt directeur Peter van den Bosch van BKR. Inmiddels loopt er een proef die ertoe moet leiden dat iedere Nederlander snel zijn gegevens kan opvragen.

BKR registratie
Het aantal geregistreerde personen bij het Centraal Krediet Informatiesysteem daalde vorig jaar tot 9,2 miljoen. In 2009 stonden nog 11,5 miljoen mensen bij BKR geregistreerd. De daling is ontstaan nadat onder andere telecombedrijven zich uit het kredietregistratiesysteem hadden teruggetrokken. Huishoudens met een serieuze betalingsachterstand bij de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau of de sociale dienst zijn nu niet in beeld, aldus Van den Bosch.

BKR kondigde in januari aan meer op de behoefte van consumenten te willen inspelen door inzage via internet mogelijk te maken.

Bron: ANP

Send this to a friend