Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Geschreven door:
Marijn Bitter

02-08-2010

Belastingvrije auto ten onder aan eigen succes

Belastingvrije auto ten onder aan eigen succes

Kopers van zeer zuinige auto’s hoeven met ingang van dit jaar geen bpm en motorrijtuigenbelasting meer te betalen. Het gaat in dit geval om auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer (benzine) of 95 gram per kilometer (diesel). Leaserijders hoeven voor deze auto’s bovendien slechts 14 procent bijtelling te betalen, in plaats van de gebruikelijke 20 of 25 procent.

Al één op vijf belastingvrij
Vooral dankzij deze maatregelen zijn er in de eerste zes maanden van 2010 al bijna evenveel zeer zuinige auto’s verkocht als in heel 2009, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging Bovag. In totaal is nu één op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model, en dat aandeel zal waarschijnlijk nog verder oplopen nu verschillende merken ook belastingvrije dieselauto’s aanbieden. Bij deze voertuigen is het belastingvoordeel nog groter, omdat de wegenbelasting voor dieselauto’s veel hoger is dan voor benzineauto’s.

Domper voor de schatkist
Het groter dan verwachte succes van de belastingvrije auto’s blijkt inmiddels een behoorlijke domper voor de schatkist. Zelfs zozeer dat volgens Het Financieele Dagblad de vraag ontstaat hoelang de overheid de maatregelen nog in stand kan houden. Mogelijk dat de vrijstelling van de wegenbelasting volgend jaar wordt bijgesteld of zelfs helemaal wordt teruggedraaid. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigt dit, maar beklemtoont wel dat dit zal afhangen van het toekomstige kabinet.

VVD: afschaffen een optie
Voor de VVD is afschaffing in ieder geval een optie, aldus Tweede Kamerlid Anne Mulder: ‘We moeten eens goed kijken of de fiscale stimulering nog wel wenselijk is. Belastingen hef je primair om inkomsten te genereren, niet om gedrag te veranderen. Want bij dat laatste krijg je een gat in de begroting als iedereen de gewenste verandering maakt.’ Mulder overweegt een ander belastingregime met bijvoorbeeld scherpere eisen voor zuinige auto’s.

Bovag wil consistent beleid
Branchevereniging Bovag hoopt echter dat dit niet zal gebeuren. ‘De fiscaal vriendelijke regeling voor zeer zuinige auto’s is geen wens van ons geweest, maar wij blijven aandringen op consistent overheidsbeleid. Zowel de particuliere als de zakelijke automobilist én de autobranche zijn daarbij gebaat’

Send this to a friend