Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Naam organisatie:
Kennedy Van der Laan
Recensent:
Klaas Huijgen
Organisatie vorm:
NV
Branche:
Advocatuur en Notariaat
Focusgebieden:
Kennedy Van der Laan is een full service advocaten- en notariskantoor dat zich focust op de sectoren Banking & Finance, Verzekeringen, Informatietechnologie, Gezondheidszorg en Overheid
Website:
www.kvdl.nl

kennedy-van-der-laan-logo-portret

Kennedy Van der Laan begon in 1992 met elf jonge, ondernemende advocaten; wereldveroveraars én –verbeteraars. Inmiddels telt het kantoor bijna honderd advocaten en notarissen en behoort het tot de Nederlandse top. In 2010 wonnen ze de Gouden Zandloper voor ‘Meest innovatieve advocatenkantoor van Nederland’ en in 2012 de ‘Chambers Client Service Award’. Kennedy Van der Laan levert topkwaliteit, zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Innovatie heeft prioriteit, wat leidt tot steeds nieuwe manieren van samenwerken, kennisdeling en pricing. En daarbij staat maatschappelijke betrokkenheid sinds dag een op de lijst van kernwaarden. Een kantoor met een hoge standaard dus, dat ook in zijn samenwerkingsverbanden gaat voor kwaliteit.

Koppel werkt met Horizontaal Toezicht. Dat geeft vertrouwen

De keuze voor Koppel Advies was volgens Huijgen een logische: mensen hadden er goede ervaringen mee. Een aantal partners had zijn fiscale zaken er, ook voor zijn aantreden, al ondergebracht. “Bij de kennismaking kwam Nico Koppel direct betrouwbaar op me over. En dat is toch waar het op neerkomt; het gevoel dat je ergens goed zit. Hij is serieus met zijn vak bezig, en innovatief, en dat is voor een accountant – ik mag het zeggen; ik zit in dezelfde beroepsgroep – niet vanzelfsprekend.”

Een van de zaken waarover Huijgen zeer te spreken is in de samenwerking, is het Horizontaal Toezicht, een convenant met de Belastingdienst dat Kennedy Van der Laan én Koppel Advies hebben ondertekend. Huijgen: “Koppel heeft zich, net als wij, in een vroeg stadium aan de regelgeving van de Belastingdienst geconformeerd. Daar heb ik niet om hoeven vragen. Dat geeft vertrouwen.”

Bij het Horizontaal Toezicht werken bedrijven in grote mate samen met de Belastingdienst. In de advocatuur wordt zo voldaan aan de eisen van de Orde van Advocaten, die na verschillende incidenten flink zijn verscherpt. “Het feit dat wij – KVdL en Koppel als onze fiscale partner – in dat opzicht gezamenlijk optrekken, straalt vertrouwen uit naar de Belastingdienst. De dienst heeft duidelijk inzicht in onze gehele administratie, wat leidt tot minder gesprekken en controles.”

De partners krijgen van Koppel allemaal hetzelfde verhaal. Dat geeft rust

Het komt de efficiëntie ten goede, die met de komst van Koppel sowieso flink is toegenomen. Huijgen merkt het op verschillende niveaus. “In de oude situatie verrichtten onze stafmedewerkers werk dat de externe adviseurs vervolgens nogmaals deden. Of het gebeurde dat de partner zijn informatie wel doorgaf aan zijn fiscalist, maar niet aan ons. En soms maakten we ook fouten; we zijn immers geen fiscaal experts. Als gevolg heerste er regelmatig onvrede over de aangiftes.” Met de komst van Koppel zijn al die zaken niet meer aan de orde. De kwaliteit is flink verbeterd, terwijl KVdL tijd bespaart en de kosten met zo’n vijftienduizend euro per jaar zijn gereduceerd.

Wat Huijgen verder opvalt is de rust die in de organisatie is ontstaan. Enerzijds op de financiële afdeling van Kennedy Van der Laan; anderzijds bij het management en de partners. “De partners krijgen tegenwoordig van Koppel allemaal hetzelfde financiële verhaal te horen. Toen ze nog met verschillende adviseurs werkten, was dat volstrekt niet het geval. Daarbij: de overeenkomst met Koppel scheelt ze veel werk. Ik lever de juiste documenten aan. Dat hoeven ze zelf niet meer te doen. Alles gaat via één weg; de Cloud.”

De uitwisseling van informatie is in de loop van de tijd – door wederzijdse afstemming tussen Huijgen en Koppel – geoptimaliseerd. De digitalisering neemt stap voor stap toe. “Voor ons, als innovatief bedrijf, is dat van wezenlijk belang. De Cloud is maar een simpel voorbeeld. Maar er zijn accountants die niet weten hoe het werkt.” “Koppel is wat dat betreft proactief. Ze zijn ook goed op de hoogte van social media, en ze maken gebruik van een digitaal ontzorgsysteem. Partners ontvangen automatisch mails, herinneringen en actuele informatie. Zo wordt hun administratie efficiënt verwerkt en getoetst.”

De kwaliteit van het werk voor de partners staat voorop

Op de vraag of er nog verbeterpunten zijn, antwoordt Huijgen: “De communicatie blijft een punt. Advocaten zijn een ‘high maintenance’-groep. Ze zijn bijzonder slim en mondig en hebben hun mening snel klaar. Het verschil tussen advocaten accountants is er een van dag en nacht; de eerste zijn echte alfa’s, de andere pure bèta’s.” Erg zorgelijk vindt Huijgen dat overigens niet. De communicatie verloopt steeds soepeler. “Koppel staat open voor suggesties en aanbevelingen. Zijn doel is om gezamenlijk beter te worden. De kwaliteit van het werk voor de partners staat voorop. We blijven dan ook samen afstemmen en verbeteringen doorvoeren.”

De oude situatie

Kennedy Van der Laan is een advocaten- en notariskantoor met vijfentwintig partners, die elk een eigen BV hebben, en dus zelf verantwoordelijk zijn voor de omzet- en salarisadministratie. Voordat Director Finance & Operations Klaas Huijgen in dienst trad, werden die afzonderlijke administraties nog grotendeels in huis gedaan, terwijl de partners het fiscale deel hadden ondergebracht bij, veelal, verschillende adviseurs. Veel werk werd dubbel gedaan: door de financiële afdeling van KVdL én deze fiscalisten.

De oplossing

Huijgen besloot een samenwerking aan te gaan met Koppel Advies: voortaan werd alleen de administratie van de NV nog door KVdL zelf verzorgd, de salarisadministratie van de partners verhuisde naar Koppel Advies. Een van de medewerkers van KVdL levert nu alle benodigde documenten, waarna Koppel zorg draagt voor de verwerking en de aangifte.

De voordelen

  • Efficiëntie: de financiële administratie van KVdL verricht geen onnodig werk.
  • Kostenbesparing: 10 tot 15 duizend euro per jaar.
  • Horizontaal Toezicht: compliancy naar de Belastingdienst, de Orde van Advocaten en het management van KVdL.
  • Kwaliteit: als fiscaal adviseur is Koppel Advies uitstekend op de hoogte van de regelgeving van de Belastingdienst.
  • Uniformiteit: Koppel Advies voorziet alle partners van dezelfde informatie en hetzelfde advies.
  • Rust: zekerheid en helderheid bij de partners en het management.
  • Schaalvoordeel: omdat Koppel Advies meerdere partners bedient, kan per partner een scherpe prijs worden gerekend.

Send this to a friend